Skip directly to content

Tevékenységünk

A globális Pfizer

A Pfizer tevékenységének gerincét napjainkban az innovatív, a humán egészségügyben és az állatgyógyászatban alkalmazott, nagyrészt vényköteles készítmények gyártása alkotja.

A globális Pfizer, mint napjaink vezető orvosbiológiai és gyógyszeripari vállalata, szerény vegyipari vállalatként kezdte meg működését 1849-ben New Yorkban. Alapítói a Németországból az Egyesült Államokba bevándorló kémikus, Charles Pfizer, és unokatestvére, a cukrász Charles Erhart voltak. A századfordulóig fő tevékenységük az elsősorban ételízesítőként használt citromsav gyártása volt. A citromsav nagyüzemi előállítása során kikísérletezett erjesztési eljárások tették lehetővé a cég számára, hogy a II. világháború alatt kifejlessze a penicillin tömeggyártásának technológiáját. Ez az új technológiai megoldás azután nemcsak katonák és civilek százezreinek életét mentette meg, de egyben a modern gyógyszergyártás kezdetét is jelentette az egész gyógyszeripar számára. A háború után 1950-ben, mintegy 20 millió elvégzett tesztet követően a Pfizer előállt első saját fejlesztésű gyógyszerével, az akkori kor legfejlettebb antibiotikumának számító Terramycinnel. Ezt követően a cég hamarosan megkezdte expanzióját a nemzetközi gyógyszerpiacon is. Dinamikus és rugalmas üzletpolitikájával, valamint fúziók és felvásárlások útján hamarosan óriási eredményeket és sikereket ért el. 1960-ban az egyre növekvő igények kiszolgálása érdekében a Pfizer megnyitotta hatalmas, és korát megelőzően felszerelt kutatóközpontját a connecticuti Grotonban, majd ezt követően a jelenlegi manhattani főhadiszállására költözött. 1972-re végül a cég piaci értékesítési mutatói átlépték az évi egymilliárd dolláros álomhatárt, amelyet a későbbiekben természetesen már sokszorosan túlszárnyalt. Napjainkban fúziók, és felvásárlások egész sora jellemzi a gyógyszergyártás piacát. 2000-ben a Warner Lambert, valamint a korábban az Upjohnnal összeolvadt, 43 ezer főt foglalkoztató Pharmacia felvásárlását követően a Pfizer Inc. a világ vezető és leggyorsabban növekvő gyógyszergyártó vállalatává nőtte ki magát. A gyógyszeripari vállalatok közül a Pfizer költ a legtöbbet kutatás-fejlesztésre, 2008-ban az éves 48.4 milliárd USD bevételből 8.1 milliárd USD-t fordított kutatásra, amely bevételének közel 17%-át jelentette.

Az elmúlt időszakban, szakmai berkekben egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a megváltozott piaci feltételekhez a gyógyszeriparnak is alkalmazkodnia kell, így a Pfizeren belül is rengeteg megújító változás ment végbe, illetve az még jelenleg is tart. A világ gyógyszerpiaca átalakulóban van, a korábbi intenzív növekedés a XXI. század küszöbén lelassult. Ennek hátterében leginkább az a tény áll, hogy a gyógyszeripar területén az olyan óriási felfedezések ideje - mint amelyek egy-egy innovatív kutatással foglalkozó cég esetében, a szabadalmi idő alatt nagy bevételi forrást eredményezhetnének – lejárt. Ugyanakkor a gyógyszeripari nagyvállalatokra egyre nagyobb nyomás is nehezedik mind a kormányzat, mind a társadalom oldaláról a nagyobb társadalmi szerepvállalás iránt ott, ahol a költséges technológiai fejlődéseket az adott ország gazdasági lehetőségei nem tudják követni. A Pfizer életében is egyre nagyobb jelentőségűvé válik, hogy bizonyítottan költség-hatékony gyógyszerekkel, aktívan hozzá tudjon járulni a társadalom tagjainak minőségben eltöltött életéveinek növeléséhez, ezáltal az adott társadalom, közösség életminőségének javulásában aktív szerepet töltsön be. A globális piaci környezet kedvezőtlen alakulásának következtében a globális Pfizer az újonnan kinevezett CEO, Jeff Kindler vezetésével stratégájának újragondolására kényszerült. „Az Utunk, Amely Előre Visz” (Our Path Forward) stratégiai program keretén belül a Pfizer jövője többek között olyan főbb prioritási pontokban fogalmazódott meg, mint kisebb, ugyanakkor elszámoltathatóbb szervezeti egységek létrehozása; szorosabb kapcsolattartás a vállalat érintettjeivel és a jó munkahelyi légkör kialakítása.

A Pfizer Magyarországon

A Pfizernek 1960 óta van képviselete Magyarországon. A képviselet eleinte csak humán gyógyszerkészítmények ismeretterjesztésével foglalkozott. Önálló vállalatként csupán 1991 májusa óta működik hazánkban Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. néven. Vállalatunk az első évben még alig 10 munkatárssal működött, 2005-re azonban már 300 főt foglalkoztatott, beleértve a cég területi képviselőit is, akiknek a száma addigra elérte a 180 főt. 2006-ban a Magyarországon jelenlévő gyógyszeripari vállalatok közül a Pfizer Kft. a vényköteles gyógyszerek piacán, a forgalom alapján, az ötödik helyen állt 29,52 milliárd forintos forgalmával.

A világ gyógyszerpiacán megfigyelhető tendenciák, illetve a Magyarországon elkezdődő egészségügyi reform az innovatív gyógyszergyártókat, így cégünket is kedvezőtlenül érintette. A Pfizer Kft. azonban már 2007-ben elébe ment a változásoknak. Elindította az üzletágak szerinti átalakulást, racionalizálást, így mára Magyarországon, egy a környezeti változásokra gyorsabban reagáló, gazdaságosabban működő, hatékonyabb szervezet alakult ki. Fő törekvésünk, hogy Magyarországon is, az egészségügy többi szereplőjével együtt, partnerként tudjunk egymásra tekinteni, és együtt tudjunk dolgozni, egy jobb, minőségi, megfizethető, fenntartható és legfőképpen a XXI. század problémáira válaszolni képes, hazai egészségügy kialakítása érdekében. A Pfizer maga szellemi és tapasztalati rendszere, 140 országban való nemzetközi jelenléte, vezető gazdasági és társadalmi szerepe biztosíték arra, hogy igenis tudunk és kívánunk tenni annak érdekében, hogy Magyarországon jobb, minőségi egészségügyi rendszer alakuljon ki, amely támogatja a – Magyarországon oly nagy múlttal rendelkező - gyógyszerinnovációt, kutatás-fejlesztést!

A Pfizer, mint innovatív gyógyszergyár elfogadja és támogatja a kormány generikus gyógyszerprogramját, azzal a kikötéssel, hogy a generikus program által leszorított generikus gyógyszerköltségek mellett, minden polgárnak joga van az innovatív termékekkel való ellátásra, így ezáltal, az esélyegyenlőség és a költség-hatékonyság figyelembetartása mellett, a jobb, minőségi, egészséges életre.

A Pfizer főbb terápiás területei, a kardiovaszkuláris, onkológiai, pulmonológiai területre terjednek ki, mindamellett, hogy a Pfizer gyártja a világ legismertebb, erektilis diszfunkciót kezelő, jobb minőségű szexuális életet biztosító gyógyszerét. 2009-ben a legnagyobb fejlődés cégünk számára az onkológia, és a dohányzás elleni termékek piacán várható. 2009-ben meglévő 2 üzleti egységünk (alapellátás, CVD, illetve speciális termékek, onkológia) mellé, egy különálló egységként a lejárt szabadalmú, saját termékekkel foglalkozó egységet kívánunk létrehozni.

Cégünk 2007 decemberében disztribúciós központot nyitott Budaörsön, ahonnan jelenleg 12 közép-kelet-európai országot lát el termékeivel.

A Pfizer magyarországi elkötelezettségét az is jelzi, hogy a vállalat jelenleg vizsgálja egy új kutatási központ Magyarországra való telepítésének lehetőségét, amelyről jelenleg is intenzív egyeztetéseket folytat az állami, és helyi döntéshozókkal.