Skip directly to content

Terápiás területek

A dohányzás több mint rossz szokás

A valódi ok, ami miatt az emberek rászoknak a dohányzásra, a nikotin. A nikotin egy vegyi anyag. A függőség valójában a nikotinhoz való kötődést, addikciót jelent. A nikotinfüggőség adja annak a magyarázatát, hogy annyian képtelenek lemondani a cigarettáról, még akkor is, amikor már le akarnak szokni. A sikertelenül leszokni próbálkozók gyakran csalódnak, amikor megtapasztalják az abbahagyás és újrakezdés ismétlődésének kudarcát.

Ha komolyan elhatározta, hogy leszokik, akkor arra is gondolnia kell, hogy beszél orvosával azokról a módszerekről, amelyek az ön számára megfelelőek. Valószínűleg tudja, hogy minden egyes elszívott cigaretta egészségügyi kockázatot jelent. Orvosi tanulmányok mutatták ki, hogy a dohányzás nemcsak tüdőrákot okoz, hanem számos más egészségügyi probléma kialakulásához is hozzájárul. Ezek közé tartozik a légzési nehézség, szívbetegség és egyéb daganatos betegségek. A dohányzás számos egyéb módon is rossz hatással van Önre. Rossz szájszagot, beteges bőrszínt és a fogak sárga elszíneződését okozhatja.

A cigarettázás a dohányos életének része lesz

Aki elkezdett dohányozni, egy idő után állandó késztetést érez rá, hogy folyamatosan kielégítse nikotinéhségét. Gondolja Végig! Mindennapjait a dohányzás köré szervezi: elveszíti élete feletti uralmának egy részét. Ne hagyja, hogy továbbra is a dohányzás befolyásolja. Ha abba tudja hagyni, visszaszerezheti az irányítást saját élete felett.

Talán fel sem Tűnt, hogy mindennapi ténykedésének nagy része a dohányzáshoz kötődik. Ha például minden csésze kávénál rágyújt, hamarosan eljut odáig, hogy már nem is tudja meginni a kávét cigaretta nélkül.

Felsorolunk néhány olyan mindennapi tevékenységet, amelynek végzése során rögtön cigarettáért nyúl:

  • Reggeli ébredés után
  • Tévézés közben
  • Vezetés közben
  • Alkohol vagy kávé fogyasztásakor
  • Étkezés után
  • A munkaszünetben
  • Olvasás közben

Ahhoz, hogy leszokjon, meg kell tanulnia, hogy rágyújtás nélkül is el lehet végezni az apró tevékenységeket. Ezáltal a lelki függőség csökken.

A leszokás azonnali előnyökkel jár

Nem számít hány évet dohányzott vagy hány cigarettát szívott el naponta Ön, az egészsége és a megjelenése is rengeteget javulhat, ha leszokik a dohányzásról. Ráadásul leszokásával családját is védeni fogja. Bár hihetetlennek tűnik, de már perceken belül a leszokás után láthat és érezhet bizonyos egészségügyi javulást. További eredmények néhány rövid óra után jelentkeznek majd, és minél tovább képes a cigarettáról lemondani, annál jobb lesz az egészsége. Végül az egészségügyi kilátásai ugyanolyanok lehetnek, mint annak, aki sose dohányzott.

Lehet, hogy a dohányzás abbahagyására motiváló elsődleges tényező az egészségének védelme, de a leszokásnak vannak más fontos indokai is, ilyenek például családja védelme vagy az Ön külső megjelenése. Ezenkívül az a pénz, amit a leszokással megspórol, lehetővé teszi, hogy életstílusát jelentős mértékben javíthassa. Valójában élete számos más módon is javulhat. Élvezni fogja, hogy ruháiból már nem árad a dohányfüst szaga. Többre lesz képes a munkahelyén, és azon kívül is. Idővel egészségesebb lesz és jobban fogja érezni magát.

Kérdezze meg orvosát, hogyan szokhat le a dohányzásról

A dohányzásról történő leszokás a legjobb mód arra, hogy egészségi állapotát javítsa, és hogy ízlelését és szaglását is helyreállítsa. Amennyiben komolyan elhatározta, hogy leszokik a dohányzásról, akkor itt az ideje, hogy a leszokást segítő módszerekről megkérdezze orvosát. Orvosa tanácsod adhat, és támogathatja Önt a leszokás során.

Milyen orvost keressek fel?

Gyakorlatilag bármelyik orvos segíthet Önnek az eligazodásban, azonban a legcélszerűbb a háziorvost felkeresni. Ha egyéb betegségei is vannak, pl. szív- és érrendszeri betegség, vagy a légzőrendszer valamilyen betegsége, érdemes az ezekkel foglalkozó szakorvost, kardiológust, vagy tüdőgyógyászt (pulmonológust) felkeresni, akik minden kérdésükre választ adnak.

További információ: