Skip directly to content

Elhízás

Az elhízás

A hazai felnőtt férfi lakosság testsúly átlaga 81 kg, ez a 172 cm átlagmagassághoz viszonyítva 9 kg túlsúlyt jelent, a nőknél 68 kg, ez a 160 cm-es átlagmagasságukat figyelembe véve 8 kg túlsúly. A férfiakat és nőket jobban lehet összehasonlítani, ha az ún. testtömeg indexüket (BMI) számítjuk ki: BMI = testsúly / a testmagasság négyzete (kg/m2). Ennek normális értéke 20-25 között van, lakossági átlag 26 körül.

A felnőtt lakosság közel felének túlsúlya van, 20%-uk pedig erősen elhízott. Az elhízás kezelésében a kalória felvétel csökkentése és az energia leadás, mozgás fokozása alapvető. Hosszútávú eredmény csak olyan diétától várható, mely kb. napi 1200-1800 kal. tartalmú és heti 0,5 kg fogyást eredményez. Ez ugyan kevésnek tűnhet, de fél év alatt már 12 kg-ot jelenthet. Ha ennél szigorúbb diétát tartunk és jóval kevesebb kalóriát veszünk fel, akkor a szervezet védekezni kezd, lecsökkenti a kb. 1200-1800 kalóriára beállított alapanyagcseréjét akár 7-800 kal.-ra is. és akkor az energia felhasználás csak ilyen mértékű lesz, hiába eszünk kevesebbet, abból több hasznosul.

Ilyenkor visszahízás következik be, mely még az eredeti súlyt is meghaladhatja. Ezt nevezzük "jojo" diétának.

A nőknek alacsonyabb az alapanyagcseréjük - 1200-1500 körül van - mint a férfiaknak (1500-1800 kal.), ezért a nőknek szigorúbb diétát szükséges tartani ahhoz, hogy ugyanazt a testsúlyt elérjék, mint a férfiak.

Súlyos esetekben, vagy veszélyezettség esetén szóba jönnek 500 kal-ás diéták is, de csak intézetben, orvosi felügyelet mellett, korlátozott ideig. Az elhízásban az öröklött tényezők mellett jelentős szerepe van a rendellenes étkezési szokásoknak is.

Felmérésünk szerint az elhízottak fele a főétkezésen kívül legalább napi ötször nassol. Ez nem csak egy rossz szokás, élettani alapja is van. Ha az agyban egy anyag, a serotonin szintje csökken, akkor éhségérzet, hangulati labilitás következik be, mely megszüntethető szénhidrát fogyasztással, nassolással, esetleg egy, a serotonin szintet és a jóllakottság érzetét evés nélkül is helyreállító gyógyszerrel.

A megadott kalória mennyiségen belül törekedni kell arra, hogy elsősorban a zsírokat korlátozzuk, de a szénhidrát - főleg a cukor - fogyasztását is mérsékelni kell. A zsírok ugyanis jobban hizlalnak, mint a szénhidrátok; amíg a táplálék zsírjából zsírszövet lesz csak 3% energiaveszteség következik be, a szénhidrátok esetében ez 25%.

Az sem mindegy, hogy mikor eszünk. Kiderült, hogy este a zsírok lebontása , oxidációja lassul és este a fizikai aktivitás is kisebb, ezért, amit este fogyasztunk, abból több hasznosul. Kiadósabb reggeli és ebéd melletti könnyű vacsora önmagában is fogyaszthat.

Az elhízás kezelésében fontos szerepe van a mozgásnak, mindennapos sétálásnak vagy heti 3x30 perces intenzív mozgásnak. Az elhízottnak egész életmódját meg kell változtatni, különös tekintettel a pszichés behatásokra történő reagálásokra is. A legújabb tapasztalatok szerint a fogyókúrával elég 10%-os testsúlycsökkenést elérni, mely már normalizálhatja a többi anyagcsere rizikófaktort is.